ماله پروانه ای ( ماله موتوری) چیست؟

ماله پروانه ای

ماله موتوری یا ماله پروانه ای چیست؟

امروزه با توجه به گسترش روز افزون ساخت سازه‌های بتنی، مهندسین این حوزه به دنبال طراحی، ساخت و تولید ابزاری هستند که بتوانند از طریق آن وابستگی امور را به نیروهای انسانی کمتر کرده و در انرژی آن‌ها صرفه جویی کنند. ماله پروانه‌ای که در بین پیمانکاران و شرکت‌های ساختمانی، به نام‌های ماله موتوری و هلیکوپتری شناخته شده، یکی از همین ابزارها است.

 

ماله پروانه ای

کاربرد ماله پروانه ای

ماله پروانه‌ای دستگاهی است که برای صاف کردن بتن بر روی سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماله می‌تواند بدون دخالت نیروی انسانی سطح بتونی را با دقت بالایی بعد از بتن ریزی صاف و صیقلی کند و در فرایند کف‌سازی باعث افزایش سرعت و دقت کار شود.

این وسیله بیشتر از سوی انبوه سازان در سطوح وسیع مانند پارکینگ‌ها، نمایشگاه‌ها، فرودگاه‌ها و یا طبقاتی که قصد موزاییک و یا سرامیک‌کاری دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماله پروانه‌ای می‌تواند لبه‌های از بتن را که پس از شمشه کاری باقی می‌ماند، حذف کرده و تمام ناهمواری‌ها و ترک‌های موجود در سطوح را از بین ببرد.

 

کاربرد ماله پروانه ای

اجزای ماله پروانه‌ای

اجزای ماله پروانه ای

 

اصلی ترین بخش این ماله تیغه های پروانه ای شکل آن است. دلیل نامگذاری این ماله به نام پروانه ای نیز به جهت قرار گرفتن همین چهارتیغه در زیر شاسی آن است که َشکل آن را به صورت پروانه در آورده است. در واقع این تیغه‌ها در کنار موتور، سینی و محافظ تیغه‌ها و شاسی متصل شده یک ماله موتوری کامل را تشکیل می‌دهند.

 

فیلم های ماله موتوری (ماله پروانه ای)

 

 

 

انواع دسته‌بندی ماله پروانه‌ای

ماله‌های پروانه‌ای عموماً از سه جنبه مورد دسته بندی قرار می‌گیرند. دسته بندی اول آن بر اساس روش استفاده، به دو نوع دستی و سرنشین دار تقسیم می شود.

 

ماله موتوری دستی: در نوع دستی آن، اپراتور با استفاده از دستگیره‌های موجود ماله را هدایت می‌کند. این مدل نسب به نوع سرنشین دار خود از قیمت کمتری برخوردار است و کار با آن نیاز به تخصص ویژه‌ای ندارد.

 

ماله موتوری سرنشین دار: در این نوع ماله پروانه‌ای، اپراتور بر روی یک صندلی که روی دستگاه قرار گرفته می‌نشیند و توسط دسته‌های موجود، آن را برای صاف کردن بتن سطح مورد نظر هدایت می‌کند. از آنجاییکه کار با این دستگاه‌ها پیچیده‌تر و بسیار پر سرعت‌تر از نوع قبلی آن است، به یک اپراتور حرفه‌ای تر برای حرکت نیاز دارد. در ضمن به دلیل کاربرد آن در سطوح بسیار وسیع مانند فرودگاه ها، قیمت آن بالاتر از نوع دستی آن است.

 

دسته‌بندی دوم بر اساس سوخت موتوراست که به سه نوع بنزینی، برقی، دیزلی یا گازوییلی تقسیم می‌شود. لازم به ذکر است از بین این سه نوع، ماله‌ای که از سوخت بنزینی استفاده می‌کند طرفدار بیشتری نسبت به بقیه دارد.

 

دسته بندی سوم ماله پروانه‌ای بر اساس ابعاد سینی ماله است. این سینی‌ها دارای 4 قطر متفاوت 60،75،90 و 120 هستند. گفتنی است از سایز 60 و 75 بیشتر برای ماله کشی گوشه‌ها و نوع 120 آن نیز برای فضاهای بسیار بزرگ استفاده می‌شود. در بین این سینی ها قطر 90 طرفداران بیشتری دارد.

 

مزایای استفاده از ماله پروانه‌ای

همان‌طور که در بخش های قبلی نیز به آن اشاره شد، استفاده از این نوع ماله‌ها مزایایی بسیاری برای پیمانکارن داشته و به آن‌ها اجازه میدهد کیفیت و دقت کار خود را نسبت به قبل تا حد زیادی افزایش دهند. برخی از این مزایا عبارت است از:

  • افزایش سرعت و دقت کار در صیقلی کردن سطوح بتونی
  • از بین بردن هرگونه سوراخ، ناهمواری و ترک بر روی سطوح گسترده
  • امکان صاف کردن سطوح بتونی در سطوح وسیع با دقت و سرعت بسیار بالاتر از حالت سنتی
  • به وجود آوردن تراکم در سطوح بتونی و فشرده کردن آن
  • اجرای پروژه‌های بزرگ و وسیع در مدت زمان مفید و کوتاه‌تر
  • کاهش مشکلات روش سنتی و رها شدن از ترمیم و بازسازی در آینده

 

دسته‌بندی ماله پروانه‌ای

 

فرصت استثنایی مشاوره رایگان

شما در فرم مشاوره رایگان می توانید شماره تماس خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما در کمتر از یک روز کاری با شما تماس خواهند گرفت و  جهت مشاوره و ارائه اطلاعات کامل هماهنگی های لازم را با شما انجام خواهند داد.

تلفن تماس: 33998085-021

درخواست مشاوره رایگان

 

مراحل بتن‌ریزی با استفاده از ماله پروانه‌ای

قبل از اقدام به بتن‌ریزی با ماله پروانه‌ای باید حتماً دقت شود، سطح کف مورد نظر عاری از هر گونه آلودگی باشد تا فرآیند کف سازی به خوبی روی آن اجرا شود. پس از آن مواردی از قبیل شیبدار یا تراز بودن سطح از سوی اپراتور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مرحله بعدی انتخاب ماله پروانه ای مناسب است. این انتخاب رابطه مستقیمی با مساحت کف مورد نظر دارد، یعنی هر چه سطح وسیع‌تر باشد، برای صاف کردن آن نیاز به ماله‌ای پرقدرت‌تری خواهد بود. به عنوان نمونه برای سطح وسیعی مانند کف سالن یک فرودگاه بهتر است از ماله پروانه‌ای سرنشیندار استفاده شود. لازم به ذکر است توجه به همین نکات ریز موجب صرفه جویی در وقت و هزینه پیمانکار خواهد شد.

پس از بررسی موارد ذکر شده بتن ریزی صورت می‌گیرد و بعد از آن با در نظر گرفتن میزان گرفتگی بتن می‌توان از ماله استفاده کرد. در واقع هرگز روی بتن تازه ریخته شده نباید از ماله پروانه‌ای یا موتوری استفاده شود، بلکه به جای آن شمشه می‌تواند بهترین گزینه باشد.

گفتنی است میزان گرفتگی بتن به راحتی توسط اپراتور و تست جای پا قابل سنجش است، در صورتیکه جای پای وی بیش از 3 میلی متر بر روی بتن نماند، بتن آماده بوده و می‌توان از ماله پروانه‌ای برای صاف کردن آن استفاده کرد. ماله کشی باید از یک گوشه و به آرامی تا انتها انجام شود. همچنین نوع حرکت اپراتور به سمت عقب باعث می‌شود جای پای باقی مانده از بین رفته و کار سریع‌تر انجام شود.

ذکر این نکته ضروری است که ماله کشی در گوشه‌های سطح کار بسیار دقیق و حساسی است، بنابراین برای تمیز درآمدن کار بهتر است از سرعت پایین دستگاه در این بخش ها استفاده شود.

در انتها باید گفت صاف کردن بتن با این ابزار نیازمند رعایت اصول اولیه‌ای است که ایمنی را در حین کار تضمین می‌کند. در همین راستا به اپراتورها پیشنهاد می‌شود حتماً در حین انجام کار با دو دست خود، دسته‌های ماله را گرفته تا هم کنترل بیشتری بر روی کار داشته باشند و هم از به وجود آمدن حوادث ناگوار به دلیل در رفتن دستگاه جلوگیری شود.

همچنین استفاده از عینک مخصوص و نیز چکمه‌هایی مستحکم به همراه دستکش، بخش مهمی از رعایت ایمنی در این کار است.

فراموش نشود که این دستگاه ها از قدرت و سرعت بالایی برخوردار هستند و کوچک‌ترین بی دقتی منجر به صدمات جدی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد