کف‌سازی با ماله پروانه‌ای

انواع ماله پروانه ای

کف سازی با ماله پروانه ای

امروزه کف سازی یکی از بخش‌های مهم در ساخت و اجرای بناهای صنعتی است، چرا که یک اجرای نامناسب مستلزم صرف هزینه‌های هنگفت در سال‌های آتی خواهد شد. از این رو هرچه عملیات کف‌سازی با دقت و اصولی‌تر باشد، نتیجه حاصله از کیفیت و ماندگاری بیشتری برخوردار خواهد بود. ماله پروانه‌ای یکی از ابزارهایی است که به همین منظور استفاده می‌شود. پس با موتور زرد همراه باشید تا با کف سازی با ماله پروانه‌ای بیشتر آشنا شوید.

 

کف سازی با ماله پروانه ای

 

کف‌سازی بتنی چیست؟

به طور کلی برای کف‌سازی و نازک‌کاری فضاهای بزرگ صنعتی و یا سطوحی که تردد وسایل نقلیه در آن وجود دارد مانند، پارکینگ‌ها، سالن کارخانه‌ها، ورزشگاه‌ها و سوله‌ها از روش‌های مختلفی هم‌چون پوشش‌های رزینی، موزاییک‌ها، بتن‌های اپوکسی و یا بتن سخت استفاده می‌شود.

 

ماله پروانه ای

 

در بین این روش‌ها، مواردی وجود دارد که به دلیل عدم استحکام لازم، سطح پوشش داده شده، به سرعت دچار آسیب دیدگی می‌شود. این آسیب دیدگی به جز هزینه‌ای که در بر خواهد داشت، موجب می‌شود زمان زیادی صرف تعمیرات و تعطیلی آن مکان شود. از این رو استفاده از بتن‌های سخت که به کف‌سازی بتنی مشهور است، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های موجود ‌باشد.

گفتنی است استفاده از این نوع بتن از ظرافت‌های خاصی برخوردار است به طوریکه در صورت رعایت نکردن نکات اجرایی مخصوص آن، سطح به طور حتم دچار مشکل شده و در بلند مدت، امکان بروز ترک روی آن وجود خواهد داشت. اما اگر کادری متخصص، هنگام عملیات همه جوانب فنی را در نظر بگیرند، می‌توان با یک کف‌سازی بتنی بی‌نقص، کیفیت کار را در بلند مدت تضمین کرد.

 

در هنگام کف سازی با بتن باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

وزن سربار یکی از موارد مهمی است که برای کف‌سازی با بتن باید در نظر گرفته شود. این مسئله حیاتی وجود دارد که وزن سربار می‌تواند روی سقف طبقات زیرین فشار وارد کرده و موجب فروریختن آن شود. از سوی دیگر نازک بودن ضخامت این بتن‌ریزی می‌تواند پس از مدتی موجب ایجاد ترک در سطح شود. لذا معمولاً برای جلوگیری از این ترک‌ها در قسمت‌هایی که تردد بیش از مسیرهای دیگر است از بتن مسلح و یا آرمه استفاده می‌کنند.

نکته دوم بعد از درنظر گرفتن ضخامت مناسب در یک سطح، آن است که هنگام بتن ریزی روی خاک، ابتدا تراکم آن را بالا برده و سپس لایه‌ای پوششی جهت ممانعت از تماس بتن با خاک استفاده شود.

نکته بعدی استفاده به جا و به اندازه از موادی است که باعث سختی بتن می‌شوند. این مواد را می‌توان به نام مواد سخت کننده بتن از بازار تهیه کرده و بعد از مرحله بتن‌ریزی، روی سطح مورد نظر اضافه کرد. لازم به ذکر است این مواد به صورت پودر فروخته می‌شود و انواع رنگی آن نیز برای ساخت سطوح بتن رنگی موجود می‌باشند.

باز هم تأکید می‌شود استفاده از مواد سخت کننده بتن باید طبق روش انتخابی آگاهانه و بر اساس نسبت‌های استاندارد تعریف شده به بتن اضافه شود تا بتوان نتیجه مطلوب را از آن دریافت کرد.

بتن‌ریزی به وسیله ماله پروانه‌ای به چه صورت انجام می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید ماله پروانه‌ای که در دو نوع مختلف سرنشین‌دار و بدون سرنشین شناخته می‌شوند، برای صاف و صیقلی‌کردن سطوح در فضاهای وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این نوع فضاها به دلیل وسعت کار معمولاً کمتر از نیروی انسانی استفاده می‌شود.

در این قسمت می‌توانید به طور کامل با انواع ماله‌های پروانه‌ای آشنا شوید.

گفتنی است بکارگیری ماله پروانه‌ای یا همان ماله‌ موتوری نه تنها باعث افزایش سرعت کار می‌شود، بلکه دقت و ظرافت کار را نیز تا حد زیادی بالا می‌برد.

همان‌طور که در تصویر مشخص است، ماله پروانه‌ای از دو سینی متصل به پروانه‌های ماله تشکیل شده است. این سینی‌ها پس از آنکه بتن از حالت خمیری خارج شد و به اصطلاح تسطیح اولیه روی آن انجام گرفت و آب انداخت، سطح بتن را زده و آن را کاملاً کوبیده و صاف می‌کنند.

 

انواع ماله پروانه ای

 

در مرحله بعدی لازم است بتن مقداری سفت‌تر از قبل شده و خود را بیشتر بگیرد تا بتوان برای ایجاد یک سطح صیقلی فرآیند ماله‌زنی مجدد صورت پذیرد. این فرآیند که توسط تیغه‌های ماله انجام می‌شود زمان زیادی را از کاربر دستگاه گرفته که گاهاً این زمان می‌تواند تا یک شبانه روز به طول بیانجامد.

پس از اقدامات مذکور نوبت به کیورینگ یا عمل‌آوری بتن می‌رسد. این کار برای رساندن بتن به مقاومت نهایی و جلوگیری از ترک خوردن انجام می‌شود. بدین منظور ابتدا توسط دستگاه‌های کاتر با تیغه‌های به خصوص در بتن شیارهایی کشیده شده و آن را به قطعات مساوی تقسیم می‌کنند.

در نهایت نیز برای پوشش دهی اپوکسی و پخش کردن لایه‌های آن باید روی سطح بتن را با تیغه‌های درشت‌تر زبر کرد.

 

کف سازی با ماله پروانه ای

لازم به ذکر است در صورتی‌که نوع بتن مورد نظر، رنگی انتخاب شده باشد، می‌توان در همین مرحله آخر نازک کاری کف‌سازی، اضافه کردن رنگ را به همراه پخش کردن لایه‌های اپوکسی انجام داد.

فرصت استثنایی مشاوره رایگان

شما در فرم مشاوره رایگان می توانید شماره تماس خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما در کمتر از یک روز کاری با شما تماس خواهند گرفت و  جهت مشاوره و ارائه اطلاعات کامل هماهنگی های لازم را با شما انجام خواهند داد.

تلفن تماس: 33998085-021

 

کف‌سازی خشک و تر با ماله پروانه‌ای به چه صورت انجام می‌شود؟

در روش اول یا همان کف‌سازی خشک ابتدا لازم است بعد از تراز کردن بتن، ماده سخت کننده پودری شکل روی سطح پاشیده شود و بعد توسط ماله پروانه‌ای ، ماله زنی صورت پذیرد. اما در روش کف‌سازی تر باید ملاتی با نسبتی مناسب از پودر سخت کننده که با بتونیر ساخته شده به ضخامت چندین سانتیمتر روی بتن مرطوب ریخته شود. دقیقاً بعد از این مرحله است که ماله پروانه ای کار خود را آغاز کرده و سطح آماده را صیقلی می‌کند.

 در نهایت لازم به ذکر است با اجرای کف سازی به وسیله ماله پروانه‌ای شما می‌توانید در نهایت از سطحی ، بتنی یکنواخت و صیقلی برخوردار شوید و با در نظر گرفتن نکات ذکر شده از خراب شدن و ترک خوردن آن در طولانی مدت جلوگیری به عمل آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد